Škoda DVOKRAKI VOLAN

2020-10-21

Volan automobila predstavlja ključni detalj enterijera automobila. Volan se koristi za upravljanje vozilom uz dodatne funkcije. Oblik volana je već određen ali i pored toga uvek ima prostora za inovacije.

Novi dvokraki volan na Škoda vozilima je prvo predstavljen na četvrtoj generaciji modela Škoda Octavia. Dvokraki volan biće od sada standard i za ostale Škoda modele. Novi Škoda dvokraki volan ima moderan dizajn i omogućava niz varijacija.

Razvoj volana i primena na više modela je složen proces. ŠKODI je trebalo oko tri godine da razvije volan sa dva kraka. Volani danas sadrže vazdušne jastuke i niz kontrolnih funkcija. Prilokom dizajniranja volana nephodno je uzeti čitav niz faktora u pronalaženju najboljeg rešenja. Vrlo važnu ulogu imaju veličina volana i broj kraka.

Prva skica novog volana bila je skoro blizu onome što je sada.  Proces od prvih skica do prvih fizičkih prototipova trajao je oko godinu i po dana, a otprilike isto toliko vremena je bilo potrebno za testiranje. Volan je praktično centralni deo enterijera automobila. Volan je jedno od retkih mesta gde Škoda može staviti svoj logo, što je jedan od najvažnijih elemenata prepoznatljivosti brenda.

ŠKODA tim je uradio izuzetan posao. “Želeli smo da centar volana ima što jednostavniji dizajn kako bi se logo istakao i izbegao efekat prenatrpanosti“, kaže Khiat Menadžer projekata enterijera. Pored loga upravljač ima i neke druge karakteristične dodatke. “Ukupno je postavljeno 14 tastera za upravljanje funkcijama automobila i dva rotaciona kontrolna elementa koja ostavljaju utisak ukrasa“, objašnjava Khiat.

Logika rasporeda komandi ostala je identična logici koju je ŠKODA koristila kod prethodnih verzija dizajna, sa izuzetkom karakterističnih rotacionih elemenata. Upečatljivo horizontalno produženje ovih rotacionih komandi povezuje se sa ostalim unutrašnjim linijama. Dizajn kontrolnih funkcija nisu promenili, iako su mogli da se odluče za površine osetljive na dodir, ali im je važno da su kontrole sa opipljivim odzivom. Škoda  kupci žele da uđu u automobil i voze se, da sve bude intuitivno.

Raspored različitih elemenata i drugi dizajnerski „trikovi“ garantuju da je vozač uvek svestan ugla pod kojim je volan okrenut. Takođe, to je razlog zašto donji deo upravljača ima neku vrstu delimičnog trećeg kraka.

Varijacije i temelji čvrsti kao stena

Pored toga, ovaj dizajn je omogućio pripremu verzije upravljača sa trećim krakom. Ova verzija je namenjena za sportske ŠKODA modele, odnosno RS automobile i verzije Sportline i Monte Carlo. “Životni ciklus volana je duži od životnog ciklusa kod automobila, jer se volani koriste deset godina ili čak duže. Dostupnost nekoliko verzija nam omogućava da njihov izgled prilagodimo ukusu i zahtevima kupca, kao i da upravljač bolje prilagodimo različitim enterijerima “, objašnjava Marvan Khiat.

Dva aspekta sa kojima ŠKODA ne eksperimentiše su osnovni oblik upravljača i njegov prečnik. “Razmatrali smo razne opcije za veličine, ali to je previše komplikovano. Drugačija veličina ima ogroman uticaj na osećaj koji imate tokom vožnje automobila, kao i na ukupnu ergonomiju. Ako, na primer, smanjite upravljač, to znači da imate manji „prozor“ za gledanje instrument table“, kaže Khiat, objašnjavajući zašto jedna univerzalne veličine za sve modele.

Tokom razvoja kreirano je oko deset različitih verzija kako bi se došlo do idealnog oblika i položaja komandi lako dostupnih vozaču. “Iako možemo mnogo toga da uradimo u kompjuterskom okruženju, fizički modeli su i dalje presudni“, kaže Olah, potvrđujući da dizajn na računaru ima svoja ograničenja u tom pogledu.

Jednostavno rečeno, potrebno je da uhvatite volan rukama, da isprobate oblik i ergonomiju, da osetite površinu i dizajn različitih karakteristika. Novi dvokraki volan ŠKODA automobila pruža još bolje iskustvo u vožnji.