Od ideje do realizacije

2020-01-18

Osim te praktičnosti, točkovi su takođe sastavni deo dizajna automobila, igrajući i tehničku i estetsku ulogu.

Jedno je sigurno - bez točkova automobil ne bi mogao da se kreće. Osim te praktičnosti, točkovi su takođe sastavni deo dizajna automobila, igrajuc´i i tehničku i estetsku ulogu. Njihov okrugli oblik je nepromenljiv, ali dizajnerima i dalje predstavlja veliki izazov. Škoda dizajnerski tim zadužen za spoljašnjost takođe osmišljava felne.

Najvažnija strateška odluka koju je donelo najviše rukovodstvo, je da se posao koji dizajneri obavljaju drži  strogo u tajnosti.

 

Novi točkovi za svaki novi model

 

Ako biste prošetali dizajnerskim odeljenjem ŠKODA u Mladá Boleslav, pronašli biste skice u računarima, ispise u boji na kartonu, logotip krilate strelice, prototipe i završene točkove sa proizvodne linije. Skice su na svim monitorima kao I LCD ekranima

 

Pojavom novog modela automobila, javljaju se nove ideje za dizajn felni. Kada se iskristališu, rađa se potpuno novi jedinstveni asortiman točkova. Teži se ka tome da različiti modeli automobila nemaju isti dizajn točkova. Iako neki točkovi mogu izgledati vrlo slično, dizajn felni je posebno razvijen za svaki model. Model automobil se isporučuje sa svojim specifičnim asortimanom točkova.

Najprodavaniji model ŠKODA OCTAVIA ima asortiman od dvadesetak različito dizajniranih felni.

Dug je put od ideje do proizvodne linije felni. „2D skica se često povećava do pune veličine i isprobava na maketi novog modela. U realnim situacijama, točak možda nec´e ispasti onako kako smo očekivali od računara, jer proporcije takođe igraju ulogu “, kaže Lisek, Koordinator za dizajn točkova.  Još jedan način da se utvrdi da li točak odgovara vozilu je ekran na velikom LED zidu u dizajnerskom studiju. "Tako otkrivamo da li dizajn točkova vizuelno odgovara vozilu", objašnjava dizajner. „Ceo tim onda procenjuje da li točak i karoserija idu zajedno. Ne sme da stvara utisak krhkosti. "

 

Pored estetike, dizajneri moraju razmišljati i o mnogim drugim kriterijumima. Moraju da sarađuju sa odeljenjem za tehnički razvoj da bi dizajnirali točkove koji su čvrsti i otporni na udarce. Ekonomija proizvodnje takođe igra važnu ulogu. Drugi glavni faktor je potreba za dizajniranjem oblika automobila idealnim u pogledu aerodinamične vuče i efikasnosti goriva. „Uvek je izazov stvoriti vozila bez narušavanja estetskog kvaliteta, a istovremeno zadržati maksimalnu funkcionalnost i efikasnost. Umesto reljefnih, dubokih i otvorenih točkova, dizajniramo točkove koji su lakši, puniji, zatvoreniji i ravniji tako da budu što je moguc´e aerodinamičniji “, kaže Antti Mikael Savio, finski član ŠKODA dizajnerskog tima.

Savio je takođe pomogao u dizajnu  modelu ŠKODA Kamiq i dizajnirao na desetine felni. Jedan model felni, koji se isporučuje sa ŠKODA FABIA MONTE CARLO, nosi njegovo ime.

Kaže da nije jedan od onih dizajnera koji iz jednog poteza stvori savršen dizajn.

Ponekad nacrtam skicu, ostavim je nekoliko meseci, a zatim se vratim na nju. Samo tako mogu da vidim greške koje sam napravio “, izjavio je dizajner sa diplomom Royal College of Art, London, gde je studirao dizajn automobila. „Ponekad imam iznenadnu ideju i moram odmah da skiciram, čak i ako je na salveti“, objašnjava on.

 

Kristalni dizajn

Na izgled točkova utiče kristalni dizajn, koji je ključan u ukupnoj strategiji dizajna ŠKODE. „Bili smo inspirisani bogatom tradicijom čeških proizvođača stakla“, kaže Jiri Hadaščok. Sadašnji dizajneri rade sa svim vrstama tehnologija, uključujuc´i virtuelnu stvarnost, što im pomaže da automobil pogledaju iz različitih uglova i projektuju ga u pokretu. „Dizajn točkovau pokretu je jednako važan kao i dizajn točkova u mirovanju“, kaže Hadaščok, koordinator odeljenja za dizajn spoljašnjih prostora, koji u dizajnerskom odeljenju radio više od dvadeset godina.

 

Ako skica prođe kroz prvi krug, 3D model se tada koristi kao referentna tačka i stvara se uzorak. Uzorak se štampa pomoc´u 3D štampača. Odobreni dizajnerski modeli šalju se u odeljenje klase A, koje je odgovorno za ispravno i besprekorno prikazivanje modela. Odeljenje za montažu ispunjava tehnološke i montažne zahteve specifične za svaki nacrt. Zatim se pažljivo integrišu u konačni model tako da izgled točka odgovara odobrenoj skici. Ova faza je veoma izazovna i zahteva savršenu saradnju počevši od dizajnera, odeljenja klase A i odeljenja za montažu tako da način na koji se postupa sa različitim zahtevima rezultira besprekornim konačnim proizvodom.